Du har säkert hört order Influencer flera gånger men vad är en Influencer egentligen? Influencer branschen växer så det knakar och är värd fler miljarder. Jag får ofta frågor om vad en influencer egentligen är och nu tänkte jag reda ut detta.

Innehåll
Definitionen av vad en Influencer är
En influencer är en person som influerar andra personer. Vad innebär då detta? Jo, en influencer kan påverka andra personer och är en inspiratör. Oftast så är målet att sälja en produkt för något företag vilket också gör en influencer till marknadsförare och säljare. Influencers kan påverka folk genom bilder, inlägg, kommentarer och videor.
Många av de som är influencers är youtubers, bloggare och folk som sysslar med Instagram. Kort och gott så har Influencers blivit ett samlingsnamn för alla de som professionellt sysslar med sociala medier.
Många företag sysslar idag med influencer marketing vilket innebär att de använder sig av influencers i sin marknadsföring. Denna influencer har ofta följare som har intressen eller på annat vis kan knytas till den produkt som företaget har. På detta vis kan man mer rikta in sig på en specifik målgrupp än om man gör en TV-reklam.
Micro och macro influencers
Vad är detta kanske du undrar? Jo, för några år sedan behövde man inte dela upp influencers i grupper utan de alla var ungefär lika stora på sociala medier. Idag finns det fler influencers och branschen har utvecklats väldigt mycket.
Micro Influencers
I takt med att branschen växte så började företag märka att macro influencers inte var det mest lönsamma sätt att marknadsföra sig på. Dessa macro influencers var ofta vädligt stora sett till antal följare men hade inte lika bra procentuell engagemang på sina konton.
Det man gjorde då var att man började leta efter influencers med mindre följare. Generellt brukar man säga att de har mellan 10 000 och 100 000 följare på sin plattform.
Varför vill man använda sig av dessa? Micro influencers har ofta bättre engagemang och de kan av följare uppfattas som närmare dem. Fallet med många stora influencers är att de nästan känns för stora och att det är svårt att få någon personlig koppling till dem. Med micro influencers får därför företag mer lojala följare samt ett större engagemang från följarna. Micro influencers är också ofta mer nischad kring ett speciellt område vilket innebär att man kan som företag marknadsföra sig mer mot en riktad målgrupp.
Macro Influencers
För något år sedan var macro influencers oftast de personer som var kända från andra saker som exempelvis tv eller radio. Nu har de som var micro influencers i början av sociala mediers uppkomst blivit macro influencers. Generellt brukar man säga att en macro influencer blir man när man har över 100 000 följare på sin plattform.
Företagen som använder sig av dessa influencers i sin marknadsföring är ofta väldigt stora och vill nå ut till en bred grupp med sin reklam. Macro influencers når ut till fler och kan därför ta mer betalt.
På sistone har även nano influencers dykt upp. Detta är personer som har under 10 000 följare. Dessa personer är oftast inom en väldigt liten nisch och företag kan då få en ännu mer specifik målgrupp.
Vad gör en Influencer?
En influencer håller oftast på med sina sociala medier om dagarna. Kanske behövs det svaras på kommentarer eller så är det dags för ett nytt inlägg. Deras arbete går också ofta ut på att sälja och marknadsföra produkter samtidigt som de ska vara en god förebild utåt. Mycket tid går åt till att just hålla igång den varumärkesbild som man har skapat kring sig själv.
En influencer behöver också hålla koll på vad som är trendigt i samhället just nu. Detta för att de ska kunna lägga upp bilder och inlägg som kan kopplas till någon trend. Det är också viktigt att hålla koll så man inte gör något som är i nedåtgående trend och som kan få folk att börja tvivla på dig.
Många influencers upplever en stress kring deras arbete. Detta är på grund av flera olika orsaker. Deras inkomst kan skilja väldigt mycket mellan månaderna då det hänger på hur många samarbeten du gör och om du fortfarande är relevant. Företag vill inte heller göra samarbeten med en person som kan förknippas med något dåligt. Därför behöver en influencer hela tiden tänka på vad den gör då det annars riskerar att slå tillbaka mot dem ur ett ekonomiskt perspektiv.
Vem kan vara en Influencer?
Branschen växer hela tiden och fler och fler blir influencers. Varför växer den då så mycket? Jo, för att alla kan bli influencers. Det är helt gratis att göra ett Instagram konto eller ett Youtube konto. Just därför kan vem som helst starta en karriär som influencer. Allt som krävs är att du ger ett värde till de som följer dig, så att det är värt för dem att fortsätta följa dig.
Du behöver inte heller vara en viss ålder då det finns influencers inom alla möjliga åldrar och områden. I slutändan handlar allt om vilket värde du ger de som följer dig.
Vad tjänar en Influencer?
Detta är såklart väldigt individuellt beror mycket på hur många följare och hur mycket engagemang de visar. Inom vilket område du är influencer kan också göra att du tjänar mer eller mindre. Ett område som företag är beredda att betala mycket inom är finans och speciellt lån. Här finns det mycket pengar för företag att göra och därför är de beredda att betala mer för sin marknadsföring. I det tidigare inlägget
Tjäna pengar på instagram utan att visa ditt ansikte så går jag in mer detaljerat på hur man kan tjäna pengar på sin Instagram.
Generellt brukar man säga att en person som har 100 000 följare på exempelvis Youtube tjänar ungefär 50 000 kr i månaden. Dessa pengarna går ofta in i ett aktiebolag där personen sedan väljer hur mycket den vill ta ut i lön.
Kort och gott kan du börja kalla dig influencer när du börjar inspirera samt ha en påverkan på dina följare. När företag är beredda på att betala för att du ska inspirera dina följare, då är du en influencer.